❌سؤال شده است قبول داريم بعضي از برنامه ها از جمله بعضي از برنامه هاي تلويزيون لغو است ولي آيا مشغول کردن مردم به برنامه هاي لغو براي جلوگيري از فساد بهتر نيست؟ ?جواب: عنايت فرمائيد که هر چه خود را به برنامه هاي لغو عادت دهيم به همان اندازه به هوس خود… بیشتر »
?آیت الله حائری شیرازی? اگر وقت خود را بیشتر صرف انتخاب راه و جهت حرکت کنیم، راه برای ما هموار خواهد شد. بسیاری از اوقات، انرژی خود را صرف #حرکت می کنیم، درحالیکه انتخاب #جهت مهم تر است. بیشتر »
?آیت الله حائری شیرازی? معلم یا مربی [در عین حال که حسن خلق، لازم دارد] باید قدرت تشر داشته باشد؛ یعنی برایش لازم است. چرا؟ چون انسانها «نفس» دارند. پس باید در وجود او این قدرت هم باشد. دربارۀ حسن خلق رسول اکرم (صلوات الله علیه و آله) زیاد شنیدهاید.… بیشتر »
⭕️ معجزه حضرت زهرا “سلام الله علیها” در تفحص شهدا ?شهید علی محمودوند از شهدا تفحص جایی در خاطراتش میگوید: ?بچه ها همه ی روز مشغول زیر و رو کردن خاک های منطقه بودند…مدتی پیکر هیچ شهیدی را پیدا نمیکردیم…یکی از دوستان نوار مرثیه… بیشتر »
در جلسه قبل اشاره كرديم كه فاطمه زهرا(س) مي فرمايند: «ظَهَرَت فيكُم حَسْكَةُ النِّفاقِ»؛ يعني وقتي پيامبر(ص) رحلت كرد، خار و خاشاك نفاق در شما ظاهر شد، لذا پروژه هاي نفاق در پنهانِ شخصيت اجتماعي شما دارد جا باز مي كند. ? عرض من اين است كه پيامبر(ص) مي… بیشتر »
تفویض، انجام وظیفه و اعتماد به خدا در نتیجه اگر کسی کار را به خدا واگذار کرد آیا معنایش این است که دیگر هیچ کاره است و باید در خانه بیکار بنشیند؟ نه، همانطور که جلسه گذشته اشاره کردیم ما دو نظام داریم، یکی نظام تکوین (واقعیتهای خارجی) است که این… بیشتر »
امام باقر علیهالسلام میفرمایند: «وَ إِیَّاكَ وَ التَّسْوِیفَ فَإِنَّهُ بَحْرٌ یَغْرَقُ فِیهِ الْهَلْكَى؛ مراقب باش فریب شیطان را نخوری و در كار خیر امروز و فردا نكنی که تسویف دریایی است كه هر كه در آن بیافتد غرق میشود و به هلاكت میرسد.» البته ترجمه… بیشتر »
رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: «الْمُؤمن بَین خَمْسَة شَدَائِد: مُؤْمِنٍ یَحْسُدُهُ وَ مُنَافِقٍ یُبْغِضُهُ وَ کَافِرٍ یُقَاتِلُهُ وَ شَیْطَانٍ یُضِلُّهُ وَ نَفْسٍ تَنازعُه؛ مؤمن با پنج گرفتاری دست به گریبان است: مؤمنی دیگر که به او حسادت می… بیشتر »
آرامش برای کسی است که کانون آرامش را در وجود خود بیابد. انسان می بایست بخش های طبیعی و فطری را از هم تفکیک نموده و بخش طبیعی را تحت حاکمیت بخش فطری قرار دهد. با حاکمیت فطرت، انسان فقط با خدا معامله می کند و از تمام کارهای دنیا منفعت آخرتی می گیرد.… بیشتر »
«مَن أحَبَّ قَوما حُشِرَ مَعهُم؛ خدا انسان را با معشوق هایش محشور می کند». در روز قیامت خداوند به حجم عبادات انسانها، آنان را دسته بندی نخواهند کرد، میزان در آن روز، دل است و معشوق هر انسان، گروه او را مشخص خواهد کرد. نماز، روزه، حج، … ملاک نیست،… بیشتر »
خداوند تبارک و تعالی کلید آرامش را به داوود نبی عطا فرموده و می فرمایند: «وَضَعْتُ الرَّاحَةَ فِی الْجَنَّةِ وَ هُمْ یَطْلُبُونَهَا فِی الدُّنْیَا فَلَا یَجِدُونَهَا؛ داود من پنج چیز را در پنج چیز قرار دادم در حالیکه مردم در پنج چیز دیگر دنبال آن می… بیشتر »
انسان می بایست به دنبال کشف کانون آرامش در درون خود باشد. فطرت بی نهایت طلب انسان فقط با الهی که از جنس خود اوست، آرام می گیرد. ممکن است الهِ دیگری برای مدتی کوتاه، جایگزین اله اصلی شود ولی باز انسان درمییابد که گمشده ای که در پی آن بوده، نیافته؛ و… بیشتر »
در جلسه قبل به فرمایشی از امام سجاد (علیه السلام) اشاره کردیم که به دلیل اهمیّت این روایت، بیشتر به آن می پردازیم. ایشان فرمودند: «به دنبال چیزی که خلق نشده نروید، سؤال کردند چگونه می شود دنبال چیزی که خلق نشده برویم؟ فرمودند: آسایش برای اهل دنیا… بیشتر »
شناخت قیمت انسان پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «مَنْ بَکی عَلَی الدُّنیا دَخَلَ النّار؛ کسی که بر دنیا بگرید وارد جهنم می شود». هر چه در دنیا خلق شده برای انسان و در خدمت اوست. پس قیمت او بالاتر از هر چیزی است که در آن است. تا جایی که طبق فرموده… بیشتر »
شیرینی دنیا، تلخی آخرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «شیرینی دنیا تلخی آخرت است». سهم هر انسان از لذت و بلا مساوی است و هر چه از سهم لذت که در دنیا دریافت نکرده باشد، با مقیاس آخرتی به او داده خواهد شد. هرگونه خسارت مالی، جانی و عاطفی پس… بیشتر »
زهد: امیر مؤمنان علیه السلام می فرمایند: «هر کس آرامش را دوست دارد، می بایست در دنیا زهد را انتخاب نماید». زهد به معنی قرارگیری درست ترتیب کمالات انسانی است به گونه ای که کمالات جمادی، گیاهی، حیوانی و عقلی در اختیار فوق عقل است و هر بخش از بخش های… بیشتر »
1- به کمتر از خلیفهالهی رضایت ندهید. خداوند متعال میفرمایند: انسان برای جاودانگی و تشبه به خودم ساختم و جهان و هر چه در آن است برای او؛ پس بیشتر از هر شخصی او را دوست داشته و میشناسم. خیر و صلاح تو در پذیرش برنامهای است که برای زندگیات آماده کرده و… بیشتر »
تا به حال دیدهاید شخصی در جنسیت حیوانی خود شک کند؟ هیچ انسانی به آن شک نمیکند و با یقین به ماهیت آن، اعمال متناسب با آن را انجام میدهد. به عنوان مثال رفع تشنگی با آب است و انسانی که عطش دارد به اشتباه غذا نمیخورد و با شناختی که از نیازهای حیوانی خود… بیشتر »
شک مسأله بسیار مهمی است. انسانی که شک و تردید بر او حاکم است میبایست تنهایی بسیار زیادی را تحمل کند. انسان در هر نقطه از ارتباطاتش یقین نداشته باشد، دچار خسران میشود. یکی دیگر از بدترین آثار شک، عدم تعادل شخصیت است. اطمینان خاطر و قدرت تصمیم گیری، تحت… بیشتر »
«… و جعل الهمّ و الحزن فی الشک و السّخط» کسی که در حقیقت انسانی خویش شک دارد، همّ و غمش افزون میگردد. «همّ» به تلاشی اطلاق میگردد که به امر خاصی اختصاص مییابد. چنین انسانی دائماً در حال تلاش است، اما برای رشد در بخش حیوانی؛ از همین رو، روز به… بیشتر »
امام صادق «علیهالسلام» میفرمایند: «… جعل الرّوح و الرّاحه فی الیقین و الرّضا، و جعل الهمّ و الحُزن فی الشّک و السّخط؛ خوشی و آسایش در رضا و یقین است و غم و حزن در شک و ناخرسندی است.» امام صادق «علیهالسلام» دو عامل رضایت از خداوند و یقین به او… بیشتر »
قدم اول در کسب آرامش؛ خودشناسی است خودشناسی کلید سعادتِ بشر است. انسانی که خود حقیقیاش را نمیشناسد، قادر به آرام نگه داشتن خود نخواهد بود. معمولاً ناآرامترین انسانها کسانی هستند که از نظر شرایط محیطی، از بیشترین سطح امکانات برخوردارند. این فرمول… بیشتر »
?#استاد_طاهرزاده يا بايد خداوند آن شعور را به فاطمه زهرا(س) نمي داد، تا نفهمد چگونه اسلام عزيز با حذف علي(ع) دارد از دست مي رود، و يا بايد صبر او را قبل از خلقتش مي آزمود، و اگر او را صابر نمي ديد، خلقش نمي كرد، چرا كه اين همه شعور در تشخيص چنين فاجعه… بیشتر »
?حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) با همه ی تاریخ سخن میگوید. ▪️اگرچه خطبة فاطمه زهرا(س) در مسجد مدينه و در مقابل حاضران در آن جلسه ايراد شد، ولي آن حضرت نظرش را به افق ها و فضاهايي دورتر از ديواره هاي مسجد دوخته بود، و به همين جهت در عين حالت اعتراض،… بیشتر »
?نتیجه همراه شدن با حساسیت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) اوّلاً: عنايت بفرماييد فاطمه زهرا(س) روي چه چيزي حسّاس اند. ثانياً: فراموش نكنيد، وقتي آن حضرت بر روي موضوعي از خود حسّاسيت نشان دادند، در واقع حسّاسيتِ حقّي است كه براي همة بشريت حجّت است؛ چراكه… بیشتر »
?این همه طاقت?? بنده گاهي فكر مي كنم اگر ماآنچه را حضرت فاطمه(س) در جريان انحراف اسلام فهميد، مي فهميديم، آيا يك ساعت طاقتِ ماندن داشتيم؟ بعد مي گويم چقدر طاقت فاطمه(س) زياد بود كه توانست اين همه عمر كند. تو به من نگو فاطمه(س) خيلي زود بعد از رحلت رسول… بیشتر »
?چه کنیم که ائمه(علیهم السلام) با ما حرف بزنند؟؟ عين اين ملاك را كه در مورد قرآن عنايت كرديد، در خصوص سخنان ائمه معصومين(ع) بايد تعقيب كرد. بارها تجربه كرده ايد، حرف هاي كسي كه شخصيت عميق توحيدي ندارد، نه پايه محكم و انسجام توحيدي دارد، نه ارتباط عميق و… بیشتر »
?شرط بهره بردن از قرآن ?خودتان مستحضريد كه خانواده پيامبراكرم(ص)، خانواده عقل و شعور و توحيداند. ?بنابراين به اندازه اي كه برا گفتار و رفتار اين خانواده تأمل كنيم، انديشه مان بارور مي شود. ❌يكي از حيله هاي شيطان اين است كه اگر توانست ما را تماماً از… بیشتر »
?عامل لرزش رأی عمومی ۲ ?اگر حاكميت اميرالمؤمنين(ع) واقع شده بود و به تعبير حضرت سلمان، مردم را از اسرار پيامبر آگاه مي كرد، ديگر اين بحث ها نبود كه در كشورهاي اسلامي هم اگر مثل كشورهاي اروپايي حاكميت انسان بر انسان ها نباشد، مردم چكار كنند؟ آن كشورها… بیشتر »
?عامل لرزش رأی عمومی 189- «وَ اَنّي تُؤْفَكُونَ» اين همه انحراف چرا؟ فهميديد داريد چكار مي كنيد؟ ?اين جملات حضرت در آن موقع كه هنوز آثار انحرافات ظاهر نشده بود، خيلي معنا دارد و چقدر بيدار كننده است، ⁉️مي فرمايد: چطور دست به چنين عملي زديد؟ شأن شما اين… بیشتر »
?به بهانه ی فرار از فتنه، در فتنه اید ‼️ 186- «بِداراً زَعَمْتُمْ خَوْفَ الْفِتْنَةِ» براي عمل خود بهانه آورديد كه از فتنه مي ترسيديم. «اَلا: فِي الْفِتْنَةِ سَقَطوا وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحيطَةٌ بِالْكافِرينَ» ولي به راستي كه در فتنه افتاديد و راستي كه… بیشتر »
?مبنای نفاق اولين عاملي كه مبناي انحراف بود، ايجاد دوگانگي و طرح جبهة اموي و هاشمي بود. به جاي توجه به اصلاح قلب، جبهه درست كردند و تمام فكر خود را متوقف گروه خود نمودند. اموي و هاشمي در آوردند و در دل اين جوّ يك مرتبه گفتند مگر مي شود از يك گروه هم… بیشتر »
?چگونگی حضور نفاق در جامعه(6) 178- «ثُمَّ اسْتَنْهَضَكُمْ فَوَجَدَكُمْ (ناهضين) خِفافاً» آن گاه تحريكتان كرد، ديد چه راحت مي آييد، و چه راحت در مقابل حريف نرميد.. 179- «وَ اَحْمَشَكُمْ فَأَلْفاكُمْ غِضاباً» گرم و داغ و غضبناكتان كرد و ديد كه آتشينيد.… بیشتر »
#نمونه_ای_از_تاریخ ?فرهنگ نفاق به اين شكل وارد زندگي انسان ها مي شود كه مثلاً بيايند به شما بگويند؛ شما كه خيلي متدين ايد، چه اشكالي دارد زندگي تان شكوه داشته باشد تا دشمنان نگويند مسلمانان خيلي فقير و عقب افتاده اند؟ ?از اين طريق عملاً روح عبوديت در… بیشتر »
?حضور نفاق در جامعه(5) حضرت در ادامه مي فرمايند: 175- «هاتِفاً بِكُمْ» شيطان نداي تان در داد. 176- «فَاَلْفاكُمْ لِدَعْوَتِهِ مُسْتَجيبينَ» ديد كه شما پاسخگوي دعوت او هستيد. 177- «وَ لِلْغِرَّةِ فيهِ مُلاحِظينَ» و براي آن كه فريب او را بخوريد، آماده… بیشتر »
?حضور نفاق در جامعه(4) 172- «وَ هَدَرَ فَنيقُ الْمُبْطِلينَ» و شتر ناز پرورده اهل بطلان به صدا در آمد. تعبير عجيبي است. «هَدَرَ» يعني اين كه شترِ مست خود را تكان بدهد. «فنيق» يعني كسي كه خيلي ناز و كرشمه دارد. يعني اشراف زادگان پوچ، براي ما زبان باز… بیشتر »
?حضور نفاق در جامعه(3) ?ابن مسعود مي گويد: ما مسلمانان در صدر اسلام فكر مي كرديم هيچ انگيزة غلطي در بين ما نيست. تا وقتي بعد از جنگ بدر آيه آمد ?«تُريدُون عَرَضَ الدُّنْيا وَاللهُ يُريدُ الْاخِرَة» ? يعني؛ شما بهرة دنيا را مي خواهيد و خداوند بهرة آخرت… بیشتر »
چگونگی ظهور نفاق در جامعه(2) 166- «فَلَمَّااخْتارَاللهُ لِنَبِيِّهِ(ص) دارَ اَنْبِيائِهِ» حالا كه خدا پيامبرش را انتخاب كرد و جايي بُرد كه بقيه انبيائش را بُرد. 167- «وَ مَأْوي اَصْفِيائِهِ» همان محلي كه محل اصفيائش بود، يعني در قيامت. 168- «ظَهَرَتْ… بیشتر »
?چگونگی ظهور نفاق در جامعه فرازي كه در اين نوبت مي خواهيم بحث كنيم، اين است كه حضرت بعد از خطاب به كساني كه فعلاً در نظامِ حاكميت وارد شدند، خطاب به مردم مي گويند: مردم! چه شده است كه نفاق مي تواند در نظام فكري شما جا پيدا كند؟ جمله حضرت اين است: 168-… بیشتر »
?پاکبازی علی(علیه السّلام) عامل پیروزی و شرط بقاء اسلام خطبه حضرت زهرا(س) يك دايرة المعارف كامل مسائل عقيدتي، اجتماعي، سياسي و تربيتي است. حضرت بعد از آن كه جمع حاضر را توجه دادند كه اسلام با چه زحماتي به دست آمد، و به سران قوم -كه عمدتاً در مسجد مدينه… بیشتر »
?علی(علیه السلام) وجودی وقف اسلام(4) ?ابن ابي الحديد مي نويسد قريش، علي(ع) را قاتل عزيزان خود مي دانستند و اين خون ها گرچه براي اسلام ريخته شده بود، اما از شمشير علي(ع) چكيده بود. در تاريخ هست كه در زمان خلافت عثمان، روزي عثمان به امام علي(ع) گفت اگر… بیشتر »
?علی (علیه السّلام) وجودی وقف اسلام(3) 160- «وَ اَنْتُمْ في رِفاهِيَّةٍ مِنَ الْعَيْشِ» و شما در آن هنگامه در خوشي و رفاه زندگي مي كرديد. 161- «وادِعُونَ فاكِهُونَ آمِنُونَ» در مهد امن، متنعّم مي بوديد و در انديشة لذت هاي بيشتر، بدون آن كه معني ترس را… بیشتر »
?علی (علیه السّلام) وجودی وقف اسلام(3) حضرت در ادامة همين نكته مي فرمايند: 153- «فَلا يَنْكَفِئُ حَتّي يَطَأَ صِماخَها بِأَخْمَصِهِ» و او (علي(ع)) برنمي گشت تا آن كه فرق سر آنان را پايمال شجاعت خود مي گردانيد. 154- «وَ يُخْمِدَ لَهَبَها بِسَيْفِهِ» و… بیشتر »
?علی (علیهالسلام) وجودی وقف اسلام(2) ?تبعیت بی چون و چرا حضرت فرمودند هر وقت مشكلي پيش مي آمد و اژدهايي دهان باز مي كرد پيامبراكرم(ص) برادرش علي(ع) را در دل آتش مي انداخت. همين جا به يكي از شبهاتي كه گاهي مي پرسند چرا پيغمبر اقوام خودش را امام قرار داد… بیشتر »
?حضرت علی(علیه السّلام) وجودی وقف اسلام حضرت زهرا(س) بعد از اين مقدمات، اميرالمؤمنين(ع) را ترسيم مي كنند. حال ببينيد چقدر اين ترسيم براي امروزة جهان اسلام راه گشاست. حضرت زهرا(س) مي فرمايند: ?وقتي به اميرالمؤمنين(ع) مأموريتي داده مي شد، انقلاب را از… بیشتر »
حضرت سپس مي فرمايند: 145- «بَعْدَ اللَّتَيّا وَ الَّتي» بعد از چنين وچنان (بعد از حوادث زيادي كه بر سرحضرت محمّد(ص) آمد). 146- «بَعْدَ اَنْ مُنِيَ بِبُهَمِ الرِّجالِ» و بعد از آن كه حضرت بلاهايي از دست قلدران و گردنكشان كشيد. 147- 148 - «وَ ذُؤْبانِ… بیشتر »
144- «فَاَنْقَذَكُمُ اللهُ تَعالي بِمُحَمَّدٍ(ص)» تا آن كه خداي محمد(ص) از طريق اسلام شما را نجات داد. ?حضرت مي فرمايند حالا شما ببينيد به وسيله چه كسي نجات پيدا كرديد؟ ⚠️حضرت اين خطبه را در شرايطي ايراد مي كنند كه مكه و مدينه يكي از قطب هاي جهان آن روز… بیشتر »
?راز عزت و ذلت ملت ها(1) 137- «وَ كُنْتُمْ عَلي شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النّارِ» و شما بر كناره پرتگاهي از آتش بوديد. 138- «مُذْقَةَ الشّارِبِ، وَ نُهْزَةَ الطّامِعِ» مانند جرعه اي آب ( كه به سادگي شما را مي توانستند بنوشند) و آنقدر ضعيف كه هركس طمع به چيزي… بیشتر »
?خلوص شرط احیاء دین حضرت در ادامه فرمودند: 135 - «وَ فُهْتُمْ بِكَلِمَةِ الْاِخْلاصِ» و به كمك پيامبر(ص) دهان هاي شما به كلمة اخلاص باز شد. 136 - «في نَفَرٍ مِنَ الْبيضِ الْخِماصِ» در ميان گروهي كه سپيدروي و شكم به پشت چسبيده بودند. ?حضرت مي فرمايند:… بیشتر »
?ناامیدی در اردوگاه شرک(3) #نمونه_ای_از_تاریخ به گفتة يكي از اساتيد علوم سياسي دانشگاه ماساچوست: انقلاب اسلامي ايران در صحنه تاريخ معاصر درست وقتي به صحنه آمد كه تبليغاتِ چهارصدسالة اخير مدعي بود دورة دين گذشته است و ديگر دين ذهن بشر را نمي تواند قانع… بیشتر »
?حضرت مي فرمايند: وجود دين اسلام باعث شد كه گروه ها و باندهاي نفاق و كفر از هم بپاشد. ?به عنوان مثال همين حالا در جامعه ببينيد هر قدر نور توحيدي اسلام ضعيف شود، باندها و گروه هاي كفر و نفاق و ستم بيشتر مي شود. ?اين قاعدة هميشگي تاريخ است. ❌اخيراً سوابق… بیشتر »
?فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) ماوراء تاریخ اين جملات حضرت را بايد در گسترة تاریخ نگاه كرد و احتياج به شرح و بسط طولاني دارد. ?من و شما بايد خطبة حضرت زهرا(س) را به عنوان يك كتاب درسي برداريم و چندين بار بخوانيم و بعد از آن با يك روش عميق و دقيق بررسي… بیشتر »
?ناامیدی در اردوگاه شرک(2) 131- «وَ نَطَقَ زَعيمُ الدّينِ» آري زمامدار دين به نطق آمد. 132 - «وَ خُرِسَتْ شَقاشِقُ الشَّياطينِ» و عربده هاي شياطين خاموش گشت و همه شان لال شدند. 133 - «وَ طاحَ وَ شيظُ النِّفاقِ» و خار نفاق از راه برداشته شد و ديگر نمي… بیشتر »
?ناامیدی در اردوگاه شرک 125- «داعِياً اِلي سَبيلِ رَبِّهِ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ» و بشريت را با زبان حكمت و موعظة حسنه به راه خدا دعوت نمود. 126- «يَكْسِرُ الْاَصْنامَ» بت ها را در هم شكست. 127- «وَ يَنْكُتُ الْهامَ» سركردگان شرك را… بیشتر »
?نقش حضرت علی(علیه السّلام) در ترویج اسلام حضرت بعد از آن كه نسبت خود را با پيامبر و علي«عليهماالسلام» طرح نمودند و فرمودند: «وَ لَنِعْمَ المَعْزيُّ اِلَيْه» چه نيكو بزرگواري است آن كس كه من با او چنين نسبتي دارم، سپس در بارة پيامبراكرم(ص) مي فرمايند:… بیشتر »
?﴿السَّلام عَلَيْكِ يا مُمْتَحَنَةُ اِمْتَحَنَكِ الَّذي خَلَقَكِ قَبْلَ اَنْ يَخْلُقَكِ﴾ ﴿وَ كُنْتِ لِمَا امْتَحَنَكِ بِه صابِرةً …} ?سلام بر تو اي فاطمه! اي امتحان شده اي كه خالق تو قبل از خلق كردنت، تو را امتحان نمود و تو را صابر يافت. ?همان طور كه… بیشتر »
?افراط و تفریط در دین(4) ▫️نسبت های زمینی، اما آسمانی حضرت در ادامه مي فرمايند: 118 - «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ اَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ» اشاره به آيه 128 سوره توبه است كه خدا مي… بیشتر »
?افراط و تفریط در دین(3) ▫️یگانگی اول و آخر کلام سپس حضرت ادامه مي دهند: 116 - «اَقُولُ عَوْداً وَ بَدْءاً» آنچه ابتدا گويم همان را در انتها به زبان آورم و خلاصه حرف اول و آخر يك نكته بيش نيست. 117 - «وَ لا اَقُولُ ما اَقُولُ غَلَطاً وَ لا اَفْعَلُ ما… بیشتر »
?افراط و تفریط در دین(2) 110 - «فَاتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ اِلاّ وَ اَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» پس تقواي الهي پيشه كنيد و از خدا آن گونه كه شايسته است، بترسيد و از دنيا نرويد مگر آن كه مسلم شده و در مقام تسليم حق قرار گرفته باشيد. 111 -… بیشتر »
?علت افراط و تفریط در دین(1) اگر جهان اسلام به اين سخنان دقت كند، خواهد پذيرفت آن خانواده اي كه از اسرار احكام الهي با خبر است به واقع بايد مجري اصلي احكام در جامعه باشد و ديگران بايد با تبعيت از آنان نظام اسلامي را به جريان درآورند. ?شما ببينيد «ولايت… بیشتر »
?فلسفه احکام 108 - «وَ تَرْكَ السِّرْقَةِ ايجاباً لِلْعِف موجب ايجاد ملكه عفت خواهد شد. 109 - «وَ حَرَّمَ الشِّرْكَ اِخْلاصاً لَهُ بِالرُّبوُبِيَّةِ» و شرك را حرام فرمود براي ايجاد اخلاص و جان را يكسره به اعمال ربوبيت حق گماردن. ?يعني دزدي نكن تا شخصيت… بیشتر »
?فلسفه احکام حضرت در ادامة خطبه شان مي فرمايند: 98 - «وَ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ» و خداوند جهاد را جهت عزت اسلام مقرر فرمود. 99 - «وَ الصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَي اسْتيجابِ الْاَجْرِ» و صبر را براي كمك در استحقاق فرد مقدر فرمود. 100 - «وَ الْاَمْرَ… بیشتر »
?حکم خدا یا مردم بعضي از جنگ هاي زمان ابابكر با كساني بود كه نمي خواستند زكات را به غير از اهل البيت بدهند. با رحلت پيامبراكرم(ص) عده اي گفتند: اسلام هم رفت پس ما زكات نمي دهيم. عده اي هم گفتند: ما زكات را بايد به اهل البيت و جانشينان واقعي پيامبر بدهيم… بیشتر »
?نجات جهان اسلام امام خميني«رحمة الله عليه» در وصيت نامه شان مي فرمايند: «فاطمه زهرا(سلام الله عليها) براي همة اسلام حجت است». اهل سنت الان هم قبول دارند كه سند اين خطبه صحيح است وطبق روايت هاي خودشان هم قبول دارند كه پيامبر(صلي الله عليه وآله) فرمودند:… بیشتر »
?فلسفه امامت اهل البیت(علیهم السلام) در بین جامعه ی اسلامی 96 - «وَ اِطاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ» و اطاعت از ما خانواده را سبب نظم يافتن امت اسلام و دين اسلام قرار داد- در فرهنگ دين ، ملت به معني دين است-. 97 - «وَ اِمامَتَنا اَماناً لِلْفُرْقَةِ» و… بیشتر »
?فلسفه احکام 94 - «وَ الْحَجَّ تَشْييداً لِلدّينِ» و حج را براي استحكام بخشيدن به دين مقرر فرمود. 95 - «وَ الْعَدْلَ تَنْسيقاً لِلْقُلُوبِ» و عدل تنظيمي است براي قلوب انسان ها. ?مي فرمايند: از طريق حج، دينتان شدت پيدا مي كند. چرا كه حج؛ نمود همة دين… بیشتر »
?فلسفه احکام 92 - «وَ الزَّكاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِي الرِّزْقِ» و خداوند زكات را براي پاك كردن جان و رشد و نمو رزقتان قرار داد. 93 - «وَ الصِّيامَ تَثْبيتاً لِلْاِخْلاصِ» و روزه را تشريع فرمود جهت تثبيت و محكم نمودن اخلاص. ?حضرت مي… بیشتر »
?فلسفه احکام حضرت مي فرمايند: 90- «فَجَعَلَ اللهُ الايمانَ تَطْهيراً لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ» پس خداوند ايمان را براي تطهير شما از شرك قرار داد. 91 - «وَ الصَّلوةَ تَنْزيهاً لَكُمْ مِنَ الْكِبْرِ» و نماز را براي پاك كردن شما از كبر مقرر فرمود. ?يعني خدا… بیشتر »
?تا اين جا حضرت به ما يك بينشي نسبت به قرآن دادند كه ❎اي مردم! پيامبر(ص) از بين شما رفت ولي قرآن هست؛ آن را حفظ و نگهداري كنيد و به اين امتيازات مخصوصِ آن توجه كنيد و براي استفاده از آن براي خود برنامه ريزي نماييد و اگر بنا داريد از قرآن بهرة لازم را… بیشتر »
85 - «وَ بَيِّناتُهُ الْجالِيَةُ» و روشنگري هايش محكم و واضح است. 86- «وَ بَراهينُهُ الْكافيةُ» و براهين قرآن كافي و بي نقص است و شما را نيازمند به چيز ديگري نمي كند. 87- «وَ فَضائِلُهُ الْمَنْدُوبَةُ» و فضائلش پسنديده است. 88- «وَ رُخَصُهُ… بیشتر »
?توجه فاطمه(سلام الله علیها ) به جایگاه قرآن ?حضرت فاطمه(س) در اين فراز به جامعه متذكر مي شوند كه با قرآن مي توانيد قلّه هاي دنيا و آخرت را فتح كنيد به شرط اين كه دست به دامن قرآن شناسي بزنيد كه در بين شما نامشخص نيست. ?به روايت اهل سنت داريم كه يك… بیشتر »
?تزلزل در زندگی، در غرب بدون قرآن‼️ ?حضرت مي فرمايند: پيروان قرآن مورد غبطة جهانند. يعني اگر ملتي تفكرش تفكّر قرآني شود، به نحوه اي از خصوصيات اخلاقي و شرايط اجتماعي دست مي يابد كه ديگران غبطه او را مي خورند. ?چون به كمالاتي مي رسد كه مطلوب حقيقي همة… بیشتر »
?چگونگی استفاده از قرآن، بعد از رسول خدا(ص) ?حضرت مي فرمايند: قرآن نوري است كه شما را بصير مي كند و افق بينش و تحليل هاي شما را روشن مي نمايد و كمك مي كند تا شما آينده و نهايت جريانات مختلف را همين حالا ببينيد. ?بصيرت دادن قرآن كاملاً آشكار است. از طريق… بیشتر »
حضرت به حاضران در مسجد مي فرمايند: اي مردم؛ اي بندگان خدا! شما نمونه و تابلوي امر و نهي خدا هستيد. اي مسلماناني كه انقلاب كرديد و اسلام را كمك كرديد، شما تابلوي امر و نهي خداييد، بايد در تحقق آنچه خدا خواسته و در نفي آنچه خدا نخواسته است، تلاش كامل از… بیشتر »
?وظیفه امت پس از پیامبر(ص) 65 - «ثُمَّ الْتَفَتَتْ اِلي اَهْلِ الْمَجلِسِ وَ قالَتْ:» آنگاه حضرت، مردم حاضر در مسجد را كه بيشتر آن ها از اصحاب پيامبر(ص) بودند، مورد خطاب قرار دادند و فرمودند: 66 - «اَنْتُمْ عِبادَاللهِ نُصُبُ اَمْرِهِ وَ نَهْيِهِ» شما… بیشتر »
?اهل البیت و علم به فلسفه ی احکام ?همانگونه كه مستحضريد؛ شرط نزديك شدن به قلب حضرت زهرا(س) اين است كه عقايد حضرت را بشناسيم و آن ها را به قلبمان نزديك كنيم. ?از اين رو مي خواهيم خطبة حضرت زهرا(س) را كه دائرة المعارفي است شامل عقايد و قواعد توحيدي،… بیشتر »
ابابكر آمد و گفت: اي فاطمه! مردم خواستند من سر كار بيايم. در حالي كه اوّلاً: چنين نبود، ثانياً: بايد در جواب گفت: حالا كه انسان ها آنچنان الهي نشده اند كه تماماً يك روح واحد باشند - چون همچنان که عرض شد وحدت واقعي با نزديك شدن به اَحد ممكن است- چگونه مي… بیشتر »
?حاکمیت انسان بر انسان، به جای حاکمیت خدا بر انسان‼️ روي كار آمدن ابابكر شروع فرهنگي بود كه در آن آدميان به فكر حاكميت بر يكديگر افتادند. ❌حاكميت خدا بر مردم تبديل شد به حاكميت مردم بر مردم. ?بر اساس بعثت نبي اکرم بنا بود پيامبرخدا(ص) حکم خدا را به مردم… بیشتر »
⚠️اين جا است كه فاطمه زهرا(س) متوجه است چه مصيبتي بر سر اسلام آوردند! ? اوّل معصوم را كنار گذاشتند، ?بعد گفتند با فكر خودمان جامعه را اداره مي كنيم. ❌❌كسي را كه مي تواند حكم خدا را از طريق غيب بگيرد و به باطن قرآن نيز آگاهي دارد، از حاكميت حذف كردند و… بیشتر »
?ریشه ی اصلی فاجعه ❌اگر محور ادارة امور دنيوي انسان صرفاً عقل بشري شد، سيل بحران ها در سراسر زندگي بشر جاري مي شود. وقتي ابابكر آمد و بالاي منبر نشست، ابتدا گريه كرد، بعد چنين گفت: ?«پيامبر اكرم(ص) در اتخاذ تصميمات و ادارة امور مستظهر به وحي بود، ولي… بیشتر »
?«سقيفه» يعني حاكميت سياسيون اقتصادمحور، آن هم نه اقتصادي كه به نفع مردم باشد، بلكه رفاه و اقتصادي كه به نفع طبقة خاص تمام شود. ? سقيفه يعني حاكميت ويژه خواران اقتصادي و قدرت طلبان سياسي، البته با حفظ شخصيت ديني و نه حفظ ارزش هاي ديني، ?سقيفه يعني… بیشتر »
⛔️دقّت كنيد ببينيد نگراني فاطمه زهرا(س) از چيست؟ ⁉️مگر ابابكر نگفت: «اسرار پيامبر اكرم(ص) پيش علي(ع) است»?? ⁉️ پس اصل مسئله چيست که علي(ع) را از حاکميت حذف مي کنند؟ ⛔️اصل مطلب اين است كه در فكر و فرهنگ سقيفه نيازي به علي(ع) در ادارة امور دنيوي جامعه… بیشتر »
?نگاهی به سوی آسمان معنویت ?شما بايد از خودتان بپرسيد كه چرا حضرت در خطبه شان با اين که بناي اعتراض به وضع سياسي زمانة خود را دارند، چشم ما را به سوي آسمان مي اندازند؟ ⚠️از اين کار حضرت بايد بفهميم كه اگر شيعه هم باشيم و با تفكر شيعي هم حاكم شويم، ولي… بیشتر »
?فرازهای کلی خطبه ی فدکیه 10)دوباره تأكيد مي كنند، ما فدك را نخواستيم، ولي اي ابابكر! با پشت كردن به قرآن عملاً عذاب قيامت را براي خودت خريدي. ⚠️حضرت از اين طريق قداستِ دروغين خليفة مسلمين را كه به مبناي عمل به قرآن نيست، زير سؤال مي برند. ?اين سخن از… بیشتر »
⭕️گرية فاطمه زهرا(س) از اين است که در اين تغيير حاكميت «نسلي گمراه شد» و پيامي است به ما، البته اگر آن پيام را بفهميم و آن را تغيير ندهيم، و فكر كنيم حضرت براي فدک گريه مي کند❗️ ⭕️در حالي كه حضرت دارند از طريق غصب فدک، روحية غاصبانة حاکميت را مي كوبند،… بیشتر »
7⃣سپس جايگاه نفاق و خصوصيات نفاق و علت سر برآوردن چهرة نفاقِ بعد از رحلت پيامبراكرم(ص) را بيان مي كنند. 8⃣ آنگاه عملكرد و روش غصب خلافت را روشن مي كنند. سپس دروغ آن ها و باطن شعارهايشان را آشكار مي سازند و يك هوشياري اجتماعي به ما مي دهند كه هميشه در… بیشتر »
3⃣در فراز بعدي متذكّر مي شوند كه قرآن در ميان شماست و خصوصياتش را بيان مي كنند و مي فرمايند: چرا به قرآن عمل نمي كنيد ?و روشن مي کنند كه اگر از قرآن تبعيت کنيد به راحتي به سوي علي(ع) به عنوان امامي معصوم راهنمايي مي شويد. 4⃣در قسمت بعد؛ فلسفة احكام را… بیشتر »
?آشنایی با فرازهای مختلف خطبه و ورود به عالم آن 1⃣ابتدا حضرت يك بحث عميق و نسبتاً طولاني راجع به توحيد مي كنند، چراكه نبايد مسئلة غصب خلافت، عمق توحيدي اين خطبه را محدود كند. پس از آن، بحث عميقي دربارة نبوّت دارند كه متذكّر نقش نبوّت در زندگي بشر مي… بیشتر »
?تاريخ مي گويد: حضرت فاطمه زهرا(س) در حالي که جمعي از زنانِ خويشاوندانش اطراف وي را گرفته بودند، روانة مسجد مدينه شد و اين اولين بار است که پس از رحلت پيامبرخدا(ص) به مسجد مي آيد. ?نوشته اند: چون به مسجد مي رفت راه رفتن او به راه رفتن پدرش پيغمبر(ص) مي… بیشتر »
?نکاتی کلیدی در مورد خطبه فدکیه ✔️خطبه حضرت زهرا(س) در مسجد مدينه از نظر سند علاوه بر متون شيعه، از جمله در قديمي ترين کتب اهل سنت نيز آمده است. ✔️پس از هجرت پيامبر(ص) به مدينه، مسجد مدينه همواره مرکز اجتماع مسلمين بود و دختر پيامبر«سلام الله عليهما» كه… بیشتر »
7- امروز اگر جوانان اهل سنت از خود بپرسند چرا جهان اسلام از آن شايستگي كه بايد داشته باشد عقب افتاده است، ما آن ها را به خطبة حضرت زهرا(س) در مسجد مدينه راهنمايي مي كنيم، آن جايي كه حضرت به نحوه اي بسيار روشن از چنين فاجعه اي خبر دادند و روشن نمودند اگر… بیشتر »
3- تمام تلاش اين كتاب براي روشن نمودن مسائلي است كه فاطمه(س) در جهت گيري اصلي خود مقابل ظهور انحراف در صدر اسلام به كار برده است و راهي را به بشريت عرضه نموده است كه به ظهور حضرت مهدي(عج) منتهي خواهد شد. ✍️دقّت ها و تحليل هاي فاطمه زهرا(س) در ريشه يابي… بیشتر »
#استاد_طاهرزاده 1- به طور مسلم انبياء و اولياء(ع) محورهاي اصلي سياست هاي سالم بشري هستند و اين امر هيچ استثنايي نخواهد داشت. ✍️عمده آن است كه سياست مداريِ اولياء خدا را از سياست بازي اهل دنيا تفكيك كنيم، چرا كه اگر سياست مداري يعني ايجاد نقش مفيد در… بیشتر »
شرح خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها: ?مقدمه ?خطبة حضرت فاطمه زهرا(س) در مسجد مدينه پس از حاكميت ابابكر و زير پاگذاردن پيام غدير، يك دائرة المعارف عقيدتي، كلامي و سياسي است ?كه حكايت از بينش توحيدي و سياسي دختر پيامبر(س) دارد. ? «فاطمه(س) بنيانگذار نهضتي… بیشتر »