?تا اين جا حضرت به ما يك بينشي نسبت به قرآن دادند كه
❎اي مردم!
پيامبر(ص) از بين شما رفت ولي قرآن هست؛ آن را حفظ و نگهداري كنيد و به اين امتيازات مخصوصِ آن توجه كنيد و براي استفاده از آن براي خود برنامه ريزي نماييد و اگر بنا داريد از قرآن بهرة لازم را ببريد ببينيد بايد چه كارهايي بكنيد.
شما ديديد كساني كه قرآن را جدّي نگرفتند همة تصميم ها و كارهايشان بي نتيجه ماند.
❌ آري اگر بناست قرآن را فقط با صوت خوب بخوانيم، خيلي ها مي توانند بخوانند، ولي اگر بخواهيم بفهميم و در زندگي خود پياده كنيم، در اين صورت است كه قرآن شناس واقعي نياز است، در همين راستاست كه خليفة دوم مي گفت: قرآن را مجرد كنيد و آن را تفسير نكنيد،?
چون اگر باب تفسير قرآن باز مي شد معلوم مي گشت چه كسي به واقع توان اين كار را دارد و چه كسي ندارد❗️
?فلسفه ی احکام
حضرت در قسمت بعدي خطبه شان فلسفة احكام دين را مطرح مي كنند تا
✅اولاً: يك روشنگري بكنند كه آدم بداند كه اين دين همة ابعاد نيازهاي ما را براساس احكامش برآورده مي كند.
✅ثانياً: معلوم شود كه فلسفة احكام را فقط اين خانواده مي دانند و اگر فردي يا جامعه اي دين را از طريق اين خانواده نگيرد به فلسفة احكام راه پيدا نمي كند.
مثلاً شما مي دانيد بايد حجّ را انجام داد، اما چرا بايد انجام داد؟ و چرا اين گونه كه هست بايد انجام داد؟ اين ها را نمي دانيد.
?آگاهي به فلسفة احكام در رسيدن به سعادت و هدايت مردم بسيار مؤثر است. حضرت مي فرمايند : فلسفة احكام نزد معصوم است.
شما كه جاي معصوم نشسته ايد و مي خواهيد منهاي معصوم، احكام را اجراء كنيد، نمي توانيد درست اجراء كنيد چون فلسفه اش را نمي دانيد.
مثل همة متحجران كه ظاهر احكام و قالب اعمال را مي گيرند و روح آن را رها مي كنند و عملاً به آن نتايجي كه مي توانستند به كمك همين اعمال برسند، نمي رسند.
? بصیرت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
?#استاد_طاهرزاده
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات