?فلسفه احکام
حضرت مي فرمايند:
90- «فَجَعَلَ اللهُ الايمانَ تَطْهيراً لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ»
پس خداوند ايمان را براي تطهير شما از شرك قرار داد.
91 - «وَ الصَّلوةَ تَنْزيهاً لَكُمْ مِنَ الْكِبْرِ»
و نماز را براي پاك كردن شما از كبر مقرر فرمود.
?يعني خدا ايمان را در قلب ما قرار داد تا دل ما را از چندگانه گرايي نجات دهد. دلِ شما دوست دارد كه با يك محبوب نابِ يگانه، ارتباط پيدا كند.
اما اگر ايمان نداشته باشد، از يك طرف با همه ارتباط دارد و از طرف ديگر با اين همه ارتباط، قانع نمي شود.
?شرك؛ يعني مقصدهاي پراكنده داشتن.
?مي فرمايند: اي مردم! خداوند ايمان به خود را قرار داده است تا شما از افق هاي پراكنده نجات پيدا كنيد. وقتي فلسفة ايمان را ندانيد چگونه مي خواهيد ايمان بياوريد و آن را بشناسيد و بشناسانيد؟
?حضرت در رابطه با فلسفة احكام مي فرمايند: خدا نماز را گذاشته است كه خودبيني از تو بر طرف شود، حق بيني جايِ خودبيني را بگيرد.
✅تفسير«اَقِمِ الصَّلوةَ لِذِكْري» همين است. وقتي مي تواني يادخدا باشي كه ياد خود نباشي، يعني خودت براي خودت مهم نباشي❗️
خودبيني وخودخواهي و خودپسندي ريشة همه انحراف هايِ از حق است، و نماز آمد تا كبر را يعني همة آن نگاه هاي بر خود را به سوي خدا و بندگي خدا بكشاند
❌و ديديد وقتي اهل البيت(ع) از مسند حكومت و هدايت جامعه حذف شدند، ظاهر نماز ماند ولي هيچ يك از نتايجي كه بايد از نماز به دست مي آمد نماند، جامعه گرفتار قبيله گرايي شد و از آن به بعد هركس خود و قبيله اش را برتر مي دانست.
?#بصیرت_حضرت_زهرا
?#استاد_طاهرزاده
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات