?فلسفه احکام
92 - «وَ الزَّكاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِي الرِّزْقِ» و خداوند زكات را براي پاك كردن جان و رشد و نمو رزقتان قرار داد.
93 - «وَ الصِّيامَ تَثْبيتاً لِلْاِخْلاصِ» و روزه را تشريع فرمود جهت تثبيت و محكم نمودن اخلاص.
?حضرت مي فرمايند: خداوند زكات را قرار داد تا نفس انسان از حبّ دنيا تزكيه و پاك شود و رزق انسان نموّ پيدا كند.
❌امروزه انسان هاعموماً در اداي زكات آن اشتياقي كه بايد داشته باشند ندارند، و در نتيجه رزق ها چه بسيار تنگ و خسته كننده اند. مثلاً هجده ساعت كار مي كند و چند برابر ديگران هم حقوق مي گيرد، اما رزقش نموّ ندارد، تنگ و خسته كننده است، چون زكات نمي دهد- زكات در اين جا به معناي عام آن است كه عبارت است از زكات اصطلاحي و خمس و سهم امام و ساير انفاقات.
مي فرمايد: دستور پرداخت زكات براي اصلاح انسان هاست ، علاوه بر اين رزق را هم پر بركت مي كند.
?بعد مي فرمايند: خداوند روزه را قرار داد تا ملكة اخلاص در ما تثبيت شود. يعني ما باشيم و خدا، اين كار با روزه محقق مي شود.
✨روزه براي رسيدن به مقام خلوص است، يعني مقام يگانه شدن با خدا، و سرّ اين مسئله در اختيار اهل البيت است.
به همين جهت هم بايد مسائل روزه را از آن ها پرسيد و آن ها طوري ما را راهنمايي مي كنند كه از آن مقصد اصلي محروم نشويم.
با عقل و محاسبات خودمان نمي توانيم مسئله را بفهميم و مشكل علماي اهل سنت اين است كه به اندازة كافي متون روايي در اختيار ندارند.
#بصیرت_حضرت_زهرا (سلام الله علیها)
?#استاد_طاهرزاده
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات