?فلسفه احکام
94 - «وَ الْحَجَّ تَشْييداً لِلدّينِ» و حج را براي استحكام بخشيدن به دين مقرر فرمود.
95 - «وَ الْعَدْلَ تَنْسيقاً لِلْقُلُوبِ» و عدل تنظيمي است براي قلوب انسان ها.
?مي فرمايند: از طريق حج، دينتان شدت پيدا مي كند.
چرا كه حج؛ نمود همة دين است، عصارة دين را جلوي شما قرار داده اند.
▫️مي فرمايند: اي مردم! خداوند؛ حج را قرار داد تا شما با دينداريِ شديدتري زندگي را ادامه دهيد و به نتايج كامل تري برسيد.
▫️عجيب است وقتي به مكه مي رويد در اطراف كعبه، روبه روي حجرالاسود كه عالي ترين ركن است به نماز مي ايستيد، وقتي كه از حج برگشتيد، از اين به بعد هر چه نماز مي خوانيد، به نور آن نماز، نماز مي خوانيد.
?بعد حضرت مي فرمايند: خداوند عدل را براي انضباط گرفتن قلب ها قرار داد. يعني قلب شما بايد انضباط داشته باشد، اين انضباط با عدل پيدا مي شود.
ارسطو مي گويد: «اگر خواستيد شهوت و شكم بر شما حاكميت نداشته باشند بايد عدل را بر جانتان حاكم كنيد».
?وقتي عدل حاكم شد شهوت را كنترل مي كند، عفت پيدا مي شود.
هم چنين غضب را كنترل مي كند، شجاعت پيدا مي شود.
حاكميت عدل باعث مي شود كه قلب شما انضباط پيدا كند.
▫️حضرت زهرا(س) مي فرمايند: اگر مي خواهي قلبت از افراط و تفريط نجات پيدا كند، بايد به عدل فكر كني. مثلاً مواظب باشيد بين فرزندانتان عدالت را رعايت كنيد، در خريد و فروش مواظب عدل باشيد، اين مسئله، شما را انضباط مي بخشد.
▫️حالا شما وقتي فهميديد كه با اين عدل چه قلبي پيدا مي كنيد، عاشق عدل مي شويد.
❌اما آن خليفه اي كه اصلاً نمي داند عدل براي چيست و فلسفة عدل كدام است؟
هر روز بايد مردم را به چوب بزند و بترساند تا عدل را رعايت كنند و تازه نه آن عدلي كه در منظر حضرت علي(ع) مطرح است كه انسان را متعالي مي كند، بلكه عدلي كه بيشتر به تحجّر شبيه است.
✅تا اين جا حضرت در مورد احكام مي خواستند بفرمايند: علم به فلسفة احكام لازمة اجراي صحيح آن احكام است و بگرديد ببينيد اين علم در اختيار كيست؟
⁉️آيا خليفه اي كه برسر كار آمده است چنين ادعايي دارد كه فلسفه احكام را مي داند؟ مسلّم نه.
?#بصیرت_حضرت_زهرا (سلام الله علیها)
?#استاد_طاهرزاده
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات