چگونگی ظهور نفاق در جامعه(2)
166- «فَلَمَّااخْتارَاللهُ لِنَبِيِّهِ(ص) دارَ اَنْبِيائِهِ»
حالا كه خدا پيامبرش را انتخاب كرد و جايي بُرد كه بقيه انبيائش را بُرد.
167- «وَ مَأْوي اَصْفِيائِهِ»
همان محلي كه محل اصفيائش بود، يعني در قيامت.
168- «ظَهَرَتْ فيكُمْ حَسْكَةُ النِّفاقِ»
در شما خار و خاشاك نفاق پيدا شد.
ببينيد حضرت نمي گويد شما منافق بوديد
مي گويد: ضعف هايي داشتيد كه آن ضعف ها با رحلت پيامبراكرم(ص) عامل پيدايي خار و خاشاك نفاق شد.
يعني فرهنگ نفاق آمد و جاي خود را در زندگي شما باز نمود.
شما در نظر بگيريد ملتي كه با انگيزه هاي خوب يك كار بزرگ الهي را شروع كند و بعد فراموش كند كه بايد آن را به ثمر برساند چه وضعي خواهد داشت.
?اين ملت براي پيروزي اسلام در شرايط جاهليت بسيار زحمت كشيدند!
? براي پيامبر و دين پيامبر(ص) همه چيزشان را دادند.
يعني همان مردمي كه مالشان را با مهاجرين نصف كردند، حالا اكثر قريب به اتفاق آن ها پذيرفتند كه اميرالمؤمنين(ع) حذف شود.
❌فكر نكنيد آن هايي كه در حذف علي(ع) نقش داشتند از آن طرف مرزها آمده بودند، همان انصاري كه مالشان را با مهاجرين نصف كردند و بعداً هم كه وضع مالي مهاجرين خوب شد و خواستند مال آن ها را پس بدهند، گفتند: نه ! ما پس نمي گيريم، ما براي برادرانمان داديم، حالا از دفاع از خط اصلي اسلام شانه خالي مي كنند!!
✅حضرت زهرا(س) روي اين نكته دست گذاشته اند كه اين ها ضعف هايي در عمق قلب خود داشتند كه آن ها را از بين نبرده بودند، و حالا با رحلت پيامبر(ص) به جهت همان ضعف هايي كه در خود از بين نبرده بودند، فرهنگ نفاق توانست رنگ خود را به اين ها بزند و آن ها هم پذيرفتند.
خصوصياتي كه اين ها در خود نكُشته بودند چه بود؟
پاكباز اسلام نشدن، در عين دوست داشتن اسلام، و نيز عبوديت ناب را پيشه نكردن، در عين مسلمان بودن.
اين ها مبارزه مي كردند، مسلمان هم بودند، اسلام را هم دوست مي داشتند، اما رفاه و تجمل را نيز دوست داشتند و به ارزش هاي غير الهي هم افتخار مي كردند!!!
دنيادوستيِ بعضي از اصحاب پيامبر(ص) را عنايت داشته باشيد كه: مثلاً «زبيربن عوّام» در جنگ اُحد در دفاع از پيامبر(ص) بدنش 25 زخم برداشت، يعني جلوي دشمن ايستاد و در دفاع از پيامبر(ص) شكمش پاره شد، با يك دست شكمش را گرفته بود كه روده هايش بيرون نريزد و با دست ديگر از حضرت دفاع مي كرد.
ولي چندين سال بعد از رحلت رسول خدا(ص) وقتي مُرد، به اندازه اي طلا داشت كه تبر آوردند و طلاهايش را تقسيم كردند، او 50 هزار دينار و 1000 اسب و 700 شتر و حدود 1000 برده داشت و در مصر و بصره و كوفه املاك زيادي در اختيار داشت. در حالي كه خودش در مدينه بود.
چه چيزي درون اين آقاست كه وقتي شرايط حبّ دنيا براي او پيش آمد اين چنين مردود مي شود؟
تازه؛ زبير در روزهاي اول رحلت پيامبر(ص) هنوز مدافع علي(ع) است.?
زبير يكي از آن هايي است كه در جريان آتش زدن درِ خانه حضرت زهرا(س) ، در خانه فاطمه(س) و در كنار علي(ع) بود، و شمشير مي كشد و مي گويد فقط با علي(ع) بيعت مي كنم، كه او را محكم كتك مي زنند، آن وقت كوتاه مي آيد!!!
⚠️چون اهل سقيفه حساب كرده بودند با هر كس چطور برخورد كنند، فقط اعتراض بزرگ فاطمه زهرا(س) را نتوانسته بودند پيش بيني كنند.
اين ها فكر مي كردند همه در حد زبيرند، لذا پيش بيني نوع برخورد با آن ها و چگونگي وصل كردن آن ها به خود را، كرده بودند.
?آري! حضرت فاطمه(س) مي فرمايند: نفاق درون شما راه پيدا كرده، و سپس ادامه مي دهند:
169- «وَ سَمَلَ جِلْبابُ الدّينِ»
و لذا لباس دين كهنه شد.
اين تعبيرات واقعاً خيلي عالي است.
?چون با رحلت رسول خدا(ص) عده اي تصورشان اين بود كه ديگر دوره دين گذشت.
انسان گاهي مسائلي را مي بيند كه گويا فاطمه زهرا(س) دارند قاعده همه زمان ها را در آن صحنه بازگو مي كنند.
فرهنگ نفاق وقتي مي آيد طوري تبليغ مي كند كه آدم حس مي كند قصه دين مال ديروز بود و دوره اش گذشته است.
آن ها براي اين كه درخشش دين را ضعيف كنند به شما مي گويند شما هنوز در سال 57 زندگي مي كنيد.
نكته اي كه نبايد در خطبه حضرت زهرا(س) از آن غفلت كنيم اين است كه نفاق هميشه در جامعه مسلمين فعال است، و منافقانه هم فعال است و نه آشكار.
اگر إن شاءالله اين مسأله درست روشن بشود، به فكر و فرهنگ فاطمه زهرا(س) نزديك مي شويد.
كسي مثل صدام كه به طور صريح و آشكار دشمن من و شماست كارش منافقانه نيست.
نفاق، منافقانه فعال است يعني اصلاً ظاهرش خصمانه نيست، بلكه از همه دوستان واقعي هم دوستانه تر است، تشخيص اين مسئله خيلي مشكل است. چون در عين ظاهر اسلامي، ريشه و اصل را نشانه مي رود، علي(ع) را هدف مي گيرد، ديگر مهم نيست چه كسي حاكم شود.
مهم اين است كه اسلام تأثيرگذار يعني اسلامي كه علي(ع) مي شناسد به صحنه نيايد، نفاق با هر اسلام ديگر مي تواند ادامة حيات دهد!!!
#بصیرت_حضرت_زهرا(س)
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات