?نقش حضرت علی(علیه السّلام) در ترویج اسلام
حضرت بعد از آن كه نسبت خود را با پيامبر و علي«عليهماالسلام» طرح نمودند و فرمودند:
«وَ لَنِعْمَ المَعْزيُّ اِلَيْه»
چه نيكو بزرگواري است آن كس كه من با او چنين نسبتي دارم، سپس در بارة پيامبراكرم(ص) مي فرمايند:
122 - «فَبَلَّغَ بِالرِّسالَةِ صادِعاً بِالنَّذارَةِ»
رسالت و مسئوليت خود را به نحو اَحسن انجام داد و نبوت را با «اِنذار» آغاز كرد.
123 - «مائِلاً عَلي مَدْرَجَةِ الْمُشْرِكينَ»
در حالي كه راهش را از پرتگاهي كه مشركين در آن در حال سقوط بودند، جدا كرد.
124- «صارِباً ثَبَجَهُمْ، آخِذاً بِاَكْظامِهِمْ»
مشركيني كه شمشير بر فرق آنان نواخت و گلوگاه آنان را گرفت و فشرد.
?مي فرمايند: پيامبر(ص) در صحنة زندگي شما آمد و نگاه جديدي به شما داد و موانع و پرده هاي درست انديشيدن را كنار زد و رسالتي را كه به عهده اش بود، به نحو كامل به انجام رساند و هشدارها و خطراتي را كه بايد متذكر مي شد، تذكر داد و جهت خود را از مشركين جدا كرد و نظامي را به وجود آورد كه شرك در آن داراي نقش نبود و گردن مشركين را زد و گلوگاه تنفس شان را گرفت.
?حضرت مي فرمايند: اساساً جوّ شرك جوّي بود كه اصلاً اجازة درخشش به تفكر و انديشه نمي داد ، و پيامبر(ص) آمد و گلوگاه شرك را فشار داد و فرهنگ آن را از درخشش و نقش آفريني بازداشت.
?بعضي وقت ها آدم فراموش مي كند كه در زمان ظهور اسلام چه شرايط و فضايي بر بشريت حاكم بوده است.
?مرحوم كاشف الغطاء مي گويند: وقتي يهوديت و مسيحيت داشتند كهنه و بي آبرو مي شدند ، اسلام ظهور كرد و حتي يهوديت و مسيحيت را كه تماماً به عنوان يك دين از ارزش ساقط شده بود، دوباره به عنوان دين، زنده كرد و آن ها به عنوان اديان توحيدي آبرومند شدند.
✅يعني وقتي چشم انديشة بشر به ارزش دين باز باشد بقية اديان هم معني رفتة خود را باز مي يابند. امروزه با تمام تنوع و كثرت انديشه هاي بشري كه در دنيا هست تقريباً بيشترين مشغلة ذهن بشر در بخش انديشه، بر روي مسائل ديني است.
وقتي نهضت ديني به پا شد بيشترين دغدغة بشر دغدغة دين و دينداري مي شود!!
?#بصیرت_حضرت_زهرا (سلام الله علیها)
?#استاد_طاهرزاده
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات