?اهل البیت و علم به فلسفه ی احکام
?همانگونه كه مستحضريد؛ شرط نزديك شدن به قلب حضرت زهرا(س) اين است كه عقايد حضرت را بشناسيم و آن ها را به قلبمان نزديك كنيم.
?از اين رو مي خواهيم خطبة حضرت زهرا(س) را كه دائرة المعارفي است شامل عقايد و قواعد توحيدي، عرفاني، اجتماعي، تاريخي و سياسي مورد توجه و تعمّق قرار دهيم.
فرازهاي اول يك ديدگاه توحيدي ناب و عميقي را مطرح مي كند.
بعد از آن، باب نبوت را باز مي كنند كه در منظر ايشان جايگاهي بسيار عالي دارد.
?مي فرمايند: هنوز عالَم و آدم خلق نشده بودند كه خداوند برنامة تربيت پيامبر(ص) را ريخته بود «اِذِ الْخَلائِقُ بِالْغَيْبِ مَكْنُونَة» (آنگاه كه هنوز مخلوقات در حجاب غيب بودند) و ظهور پيامبر(ص)، ظهور آن قائدي است كه از قبل امضاء شده بود آنگاه حضرت زهرا(س) معني پيامبري و نقش پيامبر را در عالم تبيين مي كنند كه در جاي خود بحث خواهد شد.
?عرض شد، خطبه فاطمه زهرا(س) مادرِ نهج البلاغه است، چون اين خطبه را حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پيامبراكرم(ص) ايراد كرده اند، ولي نهج البلاغه در سال هاي حكومت حضرت علي(ع) بيان شده است.
?به فضاي كلام حضرت زهرا(س) دقت كنيد.
اگر ايشان مي خواستند فقط يك بحث سياسي بكنند اين همه حرف هاي عرفاني، نوراني و شهودي، آن هم مستغرق در عالم ربوبي براي چيست؟
تمام حرف هاي اين خانواده بر اساس استغراق در عالم غيب است.
?دل اين ها، دل توكل محض است و مثل ما نيستند كه در مقابل حوادث سياسي زود جا بخوريم و دلمان جوش بزند كه اي واي در جامعه انحرافي ايجاد شد و اين گروه و اين دسته بُردند و آن دسته باختند.
?در فرازهاي ابتداي خطبه مي بينيد حضرت در حال سير در عالم ديگري هستند، گويا خودشان هستند و خدا و ديگر هيچ.
?در قسمت بعد هم كه مردم را مورد خطاب قرار مي دهند طرز كلام و صحبت شان بسيار عجيب است و ما بحث خود را از همين قسمت فرمايش آن حضرت شروع ميکنيم.
?#استاد_طاهرزاده
?بصیرت حضرت زهرا سلام الله علیها
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات