انسان به خودِ برتر و آرماني خود عشق مي ورزد و به همين جهت در اصلاح خود تلاش مي کند، حال وقتي با امامان معصوم(ع) مرتبط شود به يك نحو به خود برتر خود نظر کرده و به آن عشق مي ورزد.
زيرا در عشق، خودي غير از خود معمولي در وسط است و شور عشق از اين جا شروع مي شود، حال وقتي امامان معصوم(ع) تجسم عيني خودِ برتر انسان بودند و انسان توانست از اين زاويه به آن ها نظر کند، چون هم ما انسانيم و هم آن ها، ولي آن ها انسان هاي بي نقص اند، نظر به آن ها عين نظر به خودِ برترمان است و عشقِ رسيدن به خودِ برتر، همان عشق به آن ها خواهد بود
و معني عشق به اهل البيت(ع) كه دريچه ي عشـق به حضرت حق است، فعليت خواهد يافت و مي فهميم جايگاه ذکر «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»؛ جايگاه نظر به محبوباني است که از دريچه ي آن ها راه ارتباط با محبوب حقيقي گشوده مي شود که مقصد و مقصود برين هر انساني است، به همين جهت حضرت ثامن الأئمه(ع) مي فرمايند: صلوات بر محمد و آل محمد معادل تسبيح و تهليل و تکبير است.
ذكر صلوات بر محمد و آل محمد به قلب ها جهت مي دهد تا اسماء الهي را در آينه ي جمال اهل البيت بنگرد. از خدا تقاضا مي کني؛ سلام و صلواتت را بر محمد و آل او ارزاني دار زيرا آن ها جان و قلب ما هستند و عملاً از طريق صلوات بر محمد و آل محمد نظر جان را به قلّه ي وجود اصلي خود سير داده ايم.
خدايا! وقتي پيامبر(ص) و امامان(ع) را شناختيم، متوجه شديم تو چقدر بر بندگانت محبّت داشتي كه چنين انسان هايي را براي هدايت بشر خلق كردي و تو چقدر به بندگانت محبّت داشتي كه به آن ها دستور دادي به اهل البيت پيامبرت محبّت بورزند. خداوند مي خواست نتيجه ي مودّت به ذي القربي اين شود كه انسان ها را با پاي دل به سوي خودش بكشاند.
استاد طاهرزاده
برشی از کتاب مبانی نظری وعملی حب اهل بیت
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات