❌سؤال:استاد در جايي فرموده بوديد نگاه هاي انقلابيون واقعي به انقلاب، نگاه هاي متفاوتی بود و در نگاه شان به انقلاب حالت شدت و ضعف و تشکيک وجود داشت. آيا در نگاه به اربعين هم موضوع همين طور است و اگر اين چنين است معيار و ملاک براي کامل ترين نگاه چيست؟
❌جواب: مسلّم نگاه به هر امر قدسي هميشه تشکيکي است، اعم از نگاه به انقلاب اسلامي و يا به حرکت اربعين و يا حتي نگاه به اصل اسلام. در بين انقلابيون عده اي مي خواستند شاه برود براي اينکه شاه متدين نيست و به بي حجابي دامن مي زند، بدون آن که متوجه باشند بايد از طريق انقلاب اسلامي از استکبار عبور کرد و حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) آرام آرام مردم را متوجه حقيقت انقلاب کردند.
❌شايد بتوان گفت در ابتداي امر به ندرت کسي مانند حضرت امام مي دانست اين انقلاب تا کجاها حرف دارد و کجاها را نشانه گرفته است، کم کم مردم متذکر امري شدند که به صورت اجمالي در خود داشتند و به امام نزديک شدند.
❌ در حرکت اربعين هم موضوع همين طور است، به نظر مي رسد حداقلِ قصه اين است که همه مي خواهند برگردند به سرنوشت ديني، تا آن که سرنوشت انسان ها را دين معلوم کند، اما سرنوشت ديني را چطور معنا مي کنند؟ به صورت فردي و يا تمدني؟
إن شاءاللّه مقداري که جلو مي آئيم موضوعِ نظام ديني مدّ نظرها قرار مي گيرد، به همان معنايي که به مهدويت نظر دارند و متوجه مي شوند در اين مسير بايد از استکبار عبور کنند. همان طور که ما بايد از صفويه عبور مي کرديم تا به انقلاب اسلامي مي رسيديم. ما در انقلاب مشروطه هنوز در شاکله ي صفويه به سر مي برديم و شاه بود که نقش تعيين کننده در سرنوشت مملکت را به دست داشت و نه شريعت الهي؛ و سلسله ي صفويه طوري نبودند که بخواهند جداي از غرب خود را ادامه دهند حتي بعد از صفويه در انقلاب مشروطه، قانون اساسي مشروطه از بلژيک گرفته مي شود و مبنايش نگاه اومانيستي است.
❌ در اربعين نيز بايد به مرور موانع را پشت سر بگذاريم تا آن جايي که دست ها و دل ها با گفتماني که افقش مهدويت است يکي بشود.
منبع: اربعین حسینی امکان حضوردرتاریخی دیگر
استادطاهرزاده
عالی بود
انشاءالله به معرفت اربعین حسینی برسیم
موفق باشید
پاسخ از: راحیل [عضو]
سلام واحترام
ان شاءالله
ممنونم
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات