سه حالت تغذیه برای دل وجود دارد.
1) حالت اقبال، 2) حالت اِدبار و 3) حالت خنثی.
1) حالت اقبال) دل گاهی، حالت اشتها دارد و بهترین موقع هم برای تغذیه همین زمانی است که دل اشتها دارد و به این حالت «اقبال» میگویند. یعنی حالتی است که خودِ قلب دوست دارد و میخواهد از مباحث و خوراک های معنوی استقبال میکند.
2) حالت ادبار) این حالت مثل سیری میماند. یعنی اگر جلوی آدمی که غذا خورده و سیر است، بهترین غذاها را بگذارید، میلی به خوردن ندارد و حتی نگاه کردن به آنها هم ممکن است حالش را به هم بزند. همانطور که بدن وقتی سیر است از غذا متنفر میشود، روح هم یک حالت زدگی و سیری دارد. در موقعِ سیری و زدگی، اگر کسی اقدام به تغذیه روح کند، خیلی خطرناک است. در این حالت، فقط باید به واجبات اکتفا کرد و مستحبات را برای وقتی که قلب اقبال دارد، گذاشت. اگر کسی بی موقع نماز بخواند. بی موقع زیارت برود. بی موقع ذکر بگوید. بی موقع روضه برود. بیموقع سخنرانی گوش کند. بی موقع کلاس برود. به این حالت قلب «اِدبار» میگویند. «دَبر» یعنی پشت. یعنی قلب پشت میکند و الان از این تغذیه خوشش نمیآید و اصلاً نباید تغذیهای صورت بگیرد. یعنی باید شخص صبر کند، آنچه که خورده هضم و جذب و تبدیل و دفع شود. یک مقدار فضا باز شود و اشتها و میل بیاید تا دوباره غذایی بخورد.
3) حالت خنثی) حالت وسط است که در این حالت، قلب نه میل دارد، نه میل ندارد. اصلاً حال هیچ چیز را ندارد. یک حالت کسالت و بیحالی بر قلب عارض میشود که نه حال ایمان و نه حال کفر دارد. حالتهای گیجی، گنگی و خنثی و حالتهایی که آدم احساس میکند، روی هواست. از دنیا بدش میآید، از همه چیز بدش میآید، به خدا و دین و پیغمبر و اینها هم هیچ رغبتی ندارد. در حالت وسط است.
استاد محمد شجاعی/سایت منتظران منجی
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات