از جمله دستورالعمل هايي که در دفع خيالات مؤثر است، دستورالعمل آيت الله بهجت(ره) است که به نظر مي رسد بهترين دستورالعمل براي مردم امروز باشد، با همان روشي كه ايشان مي گويند: که «اولاً: علم تو، استاد توست، ثانياً: گناه نكن». ايشان مي دانند چه بگويند. کافي است شما خودتان را به آن بسپاريد، پس از مدتي احساس مي کنيد ديگر گرفتار خيالات آنچناني نيستيد
ممکن است ما متوجه نباشيم که پايگاه اين دستورالعمل در روح و قلب ما كجاست، ولي اگر عمل کنيم نتايج لازمه را به دست مي آوريم، او مي داند چه مي گويد جاي اين حرف امروز است، اين حرف مربوط به سيصد سال پيش نيست مرحوم قاضي(ره) با توجه به روح زمان خودشان اين را نمي توانند بگويند. زمان يك جنس خاصي دارد، در اين زماني كه بنده و جناب عالي در آن هستيم و از يک طرف مردم آگاهي هاي حدّاقلي را در مورد دين دارند و از طرفي سيره ي علماء را مي شناسند، از دستورالعمل آيت الله بهجت(ره) به شدت كار مي آيد. خودتان مي دانيد، راه ديگري هم نداريد.
سختي رياضت هاي ديني غير از سختي هايي است که اهل دنيا مي کشند، سختي رياضت هاي ديني، جانفزا است. مي پرسند: «چطوري رياضت بكشيم؟» رياضت يعني همين که در نماز، خيالي به سراغتان آمد که آن خيال مطلوب شما است، براي حفظ ارتباط با خدا، از آن دل بکنيم و اين کار از صعود به کوه اورست سخت تر است، اما اولاً: ممکن است. ثانياً: نتيجه بخش. دل کندن از مطلوب خود براي خدا و چشم برداشتن از آنچه نفس أمّاره دوست دارد به آن بنگرد، کار آساني نيست ولي انسان را از دنياي محدود و تنگ به عالم گسترده معنا و غيب سوق مي دهد. گفت:
تا خون نکني ديده و دل پنجه سال
از قال تو را ره ننمايند به حال
در ابتدا آدم فكر مي كند اصلاً نمي شود از اين ميل ها دل بکند، ولي بايد بداند راه دارد، همچنان يک نفر که معتاد به سيگار است بايد مدام به روح و قلب خود فرمان دهد تا پس از مدت ها آرام آرام توجه آن از سيگارکشيدن به چيز ديگري سوق پيدا کند. انسان بايد دائم به خودش فرمان دهد كه بس است اين همه توجه به دنيا! اگر اين فرمان را همچنان ادامه دهد، و خود را در معرض تحريک حُبّ دنيا و حبّ نفس قرار ندهد، آرام آرام مي رسد به جايي که به لطف الهي با خيالات پاک هم آغوش است.
روي دستورالعمل حضرت آيت الله بهجت(ره) وقت بگذاريد، ايشان مي گويند: گناه نكن. ممكن است شما در ابتدا كه خواستيد گناه نكنيد، موفق شويد، اما بعد دوباره گناه كنيد. بسيارخوب، سعي كنيد دوباره گناه نكنيد. فرقش اين است كه ايشان، استاد شماست و مي داند با اين دستورالعمل آرام آرام «حضور» غلبه مي كند و به جايي که بايد برسيد، مي رسيد. دستور العمل ايشان دستورالعمل قابل عمل است، همين علمي که نسبت به خدا و معاد و نبوت و امامت داريد و حلال و حرام خدا را نيز مي دانيد، فعلاً براي عمل کافي است.
با اميد آن که بتوانيم با رشد همه ي ابعاد وجودي خود، در تعادل کامل قرار بگيريم و به راحتي با حقايق قدسي مرتبط شويم.
منبع:ادب خیال عقل قلب
استادطاهرزاده
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات