45- در برابر هنرِ متجسّد و انسانمدار غربي، هنر ايراني جلوههاي تخيّل خلاّقي را عرضه ميکند که عنصر غالب در آن فضاي صرفاً کيفي است زيرا ميخواهد بيش از هرچيز، خيالي و عاري از ماده و از خصائص ماده باشد و در همين رابطه ملاحظه ميکنيد معماري سنتي ايران که ريشه در هويت ديني دارد، شرم حضور و فاصلهي افراد را با تنظيم فضاي زيست ميسر ميکرد و هرکس ميتوانست در غرفهاي خلوت گزيند.
هر خانهاي در حکم خلوتي در خلوت بود و مجال خلوت و تفکر در آن بود و داشتن حريم ذهني را نيز ممکن ميساخت. اعضاي خانواده را به هم پيوند ميداد، بيآنکه آنها در همآميزند و انقلاب اسلامي بنا دارد پاسدار چنين فرهنگي باشد و آن را احياء کند. در حاليکه خانههاي غربي، جعبههاي شيشهاي هستند که نه فقط حرمت هيچ حريمي را نگاه نميدارند، بلکه اندرونِ زندگي را در معرض نمايش ميگذارند و خلوت را از ميان ميبرند.
#استاد_طاهر_زاده
#انقلاب_اسلامی_و_جهان_گمشده
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات